NEWSLETTER VAT nr 597 (18)
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.gov.pl) zamieszczono komunikat dotyczący planu wdrożenia KSeF odnoszący się do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług... - zamieszczony na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl); numer z wykazu prac legislacyjnych UD158.
Jeśli masz problem z wyświetleniem tej wiadomości, kliknij tutaj.
Newsletter VAT - NEWSLETTERY.GOFIN.PL NEWSLETTER nr 18 (597)
Wtorek, 6 maja 2025 r.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Informacje i porady z zakresu podatku VAT

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.gov.pl) zamieszczono komunikat dotyczący planu wdrożenia KSeF odnoszący się do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług... - zamieszczony na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl); numer z wykazu prac legislacyjnych UD158.

MF potwierdziło wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), w dwóch głównych etapach (z dodatkowym odroczeniem dla najmniejszych przedsiębiorców), tj.:

  • od 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników (o wartości sprzedaży za 2024 r. przekraczającej 200 mln zł wraz z podatkiem; uwaga! początkowa wartość sprzedaży miała być ustalana za 2025 r.),
  • od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców, z wyjątkiem najmniejszych podatników "wykluczonych cyfrowo", których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł dla pojedynczej faktury i do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie) i którzy będą objęci tym obowiązkiem od 1 stycznia 2027 r.

Ponadto MF wyjaśniło, że:

  • do końca 2026 r. będzie utrzymana możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących, nie będzie kar za błędy związane z fakturowaniem za pośrednictwem KSeF, nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury (również tych wykonanych w mechanizmie podzielonej płatności - MPP),
  • faktury VAT RR dokumentujące nabycie produktów rolnych od rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem wystawiania w KSeF; możliwość wystawienia tych dokumentów w systemie będzie dostępna od 1 kwietnia 2026 r., a nie jak wcześniej planowano od 1 lutego 2026 r.
AUTOPROMOCJA
Prenumerata IV-XII 2025: Komplet nr 1 (5 Czasopism + Gazeta Podatkowa) z 12% rabatem i przywilejami! Pełny pakiet pomocy i korzyści! Sprawdź!
VAT w poradach eksperta
Polecane tematy
Najciekawsze wyroki i interpretacje w sprawie VAT
Podatnik jest obowiązany do zapłaty VAT wykazanego w fikcyjnych fakturach wystawionych przez pracownika (który wykorzystał dane firmy bez wiedzy/zgody podatnika), jeżeli podatnik nie dochował należytej staranności, aby zapobiec ich wystawianiu. (wyrok NSA z 3 września 2024 r., sygn. akt I FSK 1212/18)
Organy podatkowe ustaliły, że spółka z o.o. wystawiła w latach 2010-2014 nierzetelne faktury (nieodzwierciedlające rzeczywistej sprzedaży towarów) na rzecz podmiotów, które dokonały odliczenia wykazanego w tych fakturach podatku VAT. Nierzetelne faktury nie były zaewidencjonowane w rejestrze sprzedaży spółki, a wykazany w nich VAT nie został rozliczony przez spółkę. Spółka nie wykazała także, aby zostało usunięte ryzyko uszczuplenia budżetowego na skutek wystawienia nierzetelnych faktur. Sporne faktury z danymi spółki wystawiane były bez jej wiedzy i zgody przez pracownicę spółki, będącą kierownikiem jednej ze stacji paliw należących do spółki. Wystawianie nierzetelnych ("pustych") faktur miało być powiązane z rzeczywistym obrotem realizowanym na stacji paliw ewidencjonowanym za pomocą kas rejestrujących. W tym celu do kopii kwestionowanych faktur dołączane były paragony fiskalne (paragony te pochodziły z rzeczywistych transakcji przeprowadzanych z innymi podmiotami niż określone na wystawionych fakturach). Pracownica korzystając ze swoich uprawnień, w tym upoważnienia do wystawiania w imieniu spółki faktur, prowadziła niejako (...)
AUTOPROMOCJA
Zamów prenumeratę Poradnika VAT i dołącz do 11.000 Prenumeratorów
AUTOPROMOCJA
Reklama
Reklamuj się w naszych Czasopismach, Gazecie i Serwisach Internetowych.
Atrakcyjne rabaty !
Biuro Reklamy:
tel. 95 720 85 50,
e-mail: reklama@gofin.pl

logo GOFIN

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp. tel. 95 720 85 40, faks: 95 720 85 60,
infolinia: 800 162 732, e-mail: sklep@gofin.pl, Sąd Rejonowy w Zielonej Górze, VIII Wydział Gospodarczy KRS 52107,
NIP 599-26-85-818, REGON 211070371, kapitał zakładowy: 10 000 000 zł.
www.gofin.pl | www.sgk.gofin.pl | www.czasopismaksiegowych.pl | www.gazetapodatkowa.pl | www.sklep.gofin.pl

Korespondencja została wysłana w oparciu o realizację zamówienia subskrypcji Newslettera zgodnie z Regulaminem Subskrypcji Newsletterów. Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

GOFIN
W każdej chwili mają Państwo prawo zrezygnować z subskrypcji Newslettera klikając tutaj.
Wiadomość wygenerowana automatycznie - prosimy na nią nie odpowiadać.