Pracownik będący uczestnikiem PPK w dniu 25 sierpnia 2025 r. złożył deklarację rezygnacji z programu. Niestety przez pomyłkę od wypłaconego mu 29 sierpnia 2025 r. wynagrodzenia za pracę została naliczona i pobrana wpłata do PPK, a następnie 15 września 2025 r. przekazana do instytucji finansowej. Jak powinniśmy postąpić w tym przypadku?
Podmiot zatrudniający powinien niezwłocznie, jeśli jeszcze tego nie zrobił, powiadomić instytucję finansową o rezygnacji uczestnika z dokonywania wpłat do PPK.
Wpłaty do PPK są finansowane przede wszystkim przez uczestnika PPK oraz podmiot zatrudniający. Podstawą do ich obliczenia jest wynagrodzenie uczestnika PPK (art. 2 ust. 1 pkt 40 ustawy o PPK). Są one odpowiednio obliczane i pobierane jako określony procent tego wynagrodzenia w terminie jego wypłaty.
Zwracamy uwagę! Wpłaty do PPK dokonywane przez podmiot zatrudniający na rachunek pracownika-uczestnika w PPK, finansowane ze środków tego podmiotu, stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy w związku z otrzymaniem nieodpłatnego świadczenia. Podlegają one opodatkowaniu - w momencie dokonania wpłaty tych środków (przekazania ich) do wybranej instytucji finansowej. Nie stanowią one podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (także na ubezpieczenia chorobowe, wypadkowe, zdrowotne, FP, FS i FGŚP). Dla podmiotu zatrudniającego wpłaty do PPK finansowane przez ten podmiot stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostaną opłacone w terminie wynikającym z przepisów ustawy o PPK.